Det nummer smider jeg ikke ud

Af Henrik

PreCareKlinikken betyder alt i mit liv

Brug knapperne til at forstørre teksten i artiklen

Henrik på 68 år bor skønt i sit sommerhus tæt på vandet i Vig. Han har et langt og flittigt arbejdsliv bag sig, de sidste 20 år i en SFO i Ølstykke og før det 25 år i SAS i Københavns lufthavn. ”Jeg er en rigtig Københavnerdreng født på Rigshospitalet og opvokset på Vesterbro”. Henrik har en dejlig familie med 4 børn og to børnebørn indtil videre, som han siger med et glimt øjet.

Henrik fik konstateret KOL i 2018, men havde inden da lagt cigaretterne på hylden. Helt præcist den 3. december 1996 kl. 05.05 om morgenen, hvor han ellers plejede at rulle dagens 60 ciga-retter, sagde Henrik farvel til tobakken.

For 4 år siden så han et opslag om PreCareKlinikken i lokalavisen, som han tænkte kunne være noget for ham. Efter et besøg af en læge fra PreCareKlinikken blev Henrik en del af det netværk af borgere, der er tilknyttet klinikkens telemedicinske tilbud. For Henrik betyder det, at han en gang om dagen indsender målinger til klinikken, der holder øje med resultaterne af målingerne. Hvis målingerne viser forværring af Henriks normale tilstand, bliver Henrik ringet op af en syge-plejerske, som sammen med Henrik lægger en plan for behandlingen.

Året rundt deltager Henrik i forskellige aktiviteter - om sommeren står den på Vig Festival og fodboldkampe. Han har for nyligt haft kæresten med til hendes første fodboldkamp, ”og nu vil hun se mere fodbold, så det næste bliver nok en landskamp”, smiler Henrik.

Sammen med ældste søn er Henrik en flittig koncertgænger, og han spiller bridge i den lokale bridgeklub og han går ofte i biografen med Biografklub Danmark.

Når Henrik er på farten, nyder han at gå ture med kæresten Lisbeth langs vandet, hvor han bor. ”De ture ville det knibe med, hvis jeg ikke var en del af PreCareKlinikken, der hjælper mig med at passe min behandling og foretage regelmæssige målinger, så jeg kan rette op, hvis målingerne viser, at jeg er på vej i den forkerte retning”.

Kontakten til sygeplejerskerne i PreCareKlinikken betyder ALT, fortæller Henrik. ”De er altid hjælpsomme og har reddet mig i flere situationer, fordi de er så dygtige og er gode til at samarbejde med resten af kommunens tilbud”.

Henrik fortæller om et par akutte situationer med andre helbredsmæssige tilstande, hvor han opgav at sidde 60 min i kø hos lægevagten og i stedet valgte at ringe til PreCareKlinikken. ”Den ene gang gav sygeplejersken mig et telefonnummer til en akut sygeplejerske, der sørgede for at jeg blev indlagt med det samme, fordi min tilstand var kritisk. Den anden gang henviste sygeplejerskerne i PreCareKlinikken mig til en sårklinik i kommunen, som jeg ikke anede eksisterede. Kontakten til PreCareKlinikken betyder ALT for mig, og jeg passer godt på deres telefonnummer”.

”Det gør mig tryg at vide, at jeg altid kan få fat i dem, og at de holder øje med mig”.